Smyčka a elektro
- Podrobnosti
- Kategorie: Stavba smyčky
- Zveřejněno: 26. 2. 2010 18:32
- Napsal Cipísek
- Zobrazeno: 4198
Aby nebyl predchozi clanek tak dlouhy, tak jsem elektrinu nechal na druhy.
Zacnu ze vstupniho dilu smycky. Nevim jestli se jedna o standartni rozhrani, ale k spojeni modulu pouzivame zjednodusene rozhrani X1 ze zababova. Pouzivame jen zdirky J a K. Zbytek jsme vynechali a to i na dalsich modulech sire trati. Doufam ze nam to nekde nebude chybet. Co se tyce orientace S/J, tak smycka nema ani S ani J, takze bananky J a K jsou proste jak vysli. Pri zapojovani pak bananky souhlasi k kolejovymi pruty. Takze se proste jen propoji bananky, ktere budou u sebe.
Na pridrzovani dratu k modulum pouzivame samolepici prichytky, kterymi pak protahujeme stahovaci pasky. Casem jsme, ale zjistili ze, se samolepky odlepuji, takze je jeste fixujeme srouby. Pouzivam 3*12 sroubky, ale mohli by byt i kratsi zel bohu mam tyhle. Prumer mensi byt nemuze, protoze by prolezli stredovym otvorem, ktery je v tom plastovem drzaku (asi ho tam udelali na ty srouby bo vedeli ze to nebude drzat)
Tohle je spojeni uz vlastnich smyckovych modulu. Protoze jsme meli bananky ruznych barev tak pro tento ucel jsem pouzil bananky nestandartnich barev. Zelene a zlute. Opet bananek odpovida koleji, takze se vse jen propoji jak to vychazi mezi sebou
Pohled na spojeni vstupniho modulu s dvemi zadnimi. Ty nejsou spojeny mezi sebou elektricky, takze se vse spojuje pres ten vstupni.
Jako prestanik na vyhybku jsem zvolil z prestanik conrade. Pri testech se ze zacatku parkrat zasekl, ale od te doby jede jak nemec tak doufam ze mu to vydrzi.
Pro prenos sily z prestaniku na vyhybku jsem pouzil drat z CO2 svarecky prumer 0,8. Ten je naletovany na maticku M4 a ta je pak pres dve podlozky (aby se nevaklala) stahla k preklizce. Dela vlastne kloub aby byla patricna draha na vyhybce.
Tohle je cela elektronika. Smycka funguje v plneautomatickem rezimu. Pri zapnuti do elektriny se ustavi jak prestavnik tak prepinac smycky do rekneme zakladni polohy. Pri vjezdu do smycky, je smycka sfazovana, takze nedochazi k zadne cinnosti elektroniky. Pri vyjezdu (mista oddeleni smycky jsou mista spojeni modulu) dojde ke skratu, ktery detekuje moduly smycky z DCCkoleje. Ten zajisti prehozeni fazi v casti smycky. Pridanim dalsiho relatka ktere je zapojeno (kontakty civky) na privodni kontakty k relatku ze smyckoveho modulu tusim paralelni zapojeni, dojde zaroven k prehozeni prestavniku a prepnuti srdcovky.
Pro propojeni dratu od vyhybky a vsech standartnich J a K jsem pouzil venecek. Draty jsou licny 0,5 ale k vyhybce doporucuji tenci (ty modre jsou 0,35 a delalo se to o poznani lepe)
Dratky jsou na koncich pocinovane aby se nerozplantavali a pod sroubky jsou vlozene podlozky aby se dratky nevytahovali ven. Na fotce J a K jsou vrchni a spodni kontakty a ty bocni jsou - levy ctyri draty od srdcovky - pravy privodni drat od prepinani srdcovky. Mezi tim je zarovka 12v 5w. Ty spodni dratky na fotce hnede a zluty jsou prepinani prestaviku.
Protoze prestavnik conrade je delany na stejnosmerne napeti a je napajen stridavym (z koleji), tak museli pribyt diody, ktere usmerni napeti. Pri pripojeni, ale prestavnik vrnel, jak kdyby mel malo elektriny. Po porade s pritelem na telefone me bylo poradeno pridat do obvodu elektrolyticke kondenzatory. Jsou zapojene jednim polem na spolecny pol prestavniku (jeden z dratu J a K) a druhym polem na jiz usmernene napeti po diodach. Pozor na polaritu, lepe zmerit kde je + a kde -. Nic moc se nestane kdyz se to prepoluje, trosku pufne kondenzator a muzete ho vyhodit.
Zde jsou hodnoty. Muzou byt i vyzsi kapacity, pry na tom moc nezalezi. Nejsem elektrikar tak nevim. Dulezite je napeti, min. tech 25v.
Tohle je zapojeni pridavneho relatka. Sehnat si muzete stejne, jak je na smyckovem modulu, pripadne podobne, musi byt na 12v stejnosmernych. Zapojeni je: zelene - privod ze smyckoveho modulu (od privodnich kontaktu k relatku na modulu). Hnede - vystup k prestavniku resp na ten usmernovaci modul prestavniku. Cervene a cerne J a K. Modry je pak prepinani srdcovky (neni moc videt ale je to prostredni kontakt spodni rada) Vse se pak musi sfazovat tak aby prestavnik chodil zaroven s prepinanim srdcovky a aby se nic neskratovalo. Pozor na relatko, prvne jsem sehnal podobne, ale melo sprahle ty vystupni kontakty (vetsi proudova zatez), takze me to porad skratovalo a ja nevedel proc. Myslel jsem ze uz to vyhodim z okna, ale po rozletovani a prostupnem opetovenem zapojovani jsem pak na to prisel. Ten clovek co me ho dal (mimochodem ten pritel na telefone co me radil musim ho bonznout) snad skousel jestli ja neelektrikar na to prijdu. Ma u me minus jouda.
A to uz jsou testovani jizdy. Aby to nebylo jednoduche, tak jsem zjistil ze vsechny masiny jedou korektne jen herkules (ktery neni na fotce) proste blbne. Smycka si delala co chtela, prehazovala se kdykoliv i v pulce smycky. Vyjet ze smycky byl neprekonatelny problem. Opetovnym badanim jsem dosel na to ze je to spusobeno dekoderem. Je tam dekoder ROCO ze start setu z ktereho je i ten herkules. Pri prehozeni dekoderu do jine masiny blbla zase ta s tim roco dekoderem. Takze dojde asi na jeho vymenu za Lenze, se kterym to jezdi normalne.