Jak pokládat koleje 1
- Podrobnosti
- Kategorie: Jak na .....
- Zveřejněno: 25. 4. 2019 12:41
- Napsal Cipísek
- Zobrazeno: 4829
Ahoj návštěvníci našeho webu.
Chtěl bych Vám ukázat jakým způsobem pokládám koleje, neboť to není úplně jednoduché a nějakých přesných postupů na internetu mnoho není a tomu kdo neví jak na to, tak se mu hodí každý článek. Prvně bych chtěl říci ze nejdou koleje pokládat zároveň bez přípravy pro elektroinstalaci. Ono to jde, ale výsledek není úplně ideální, neboť letovat dráty na již položené koleje ať z boku nebo ze spodu není moc dobré a většinou je to pak vidět což nikdo nechce.
Já jsem si pro ukázku jak to dělám já vybral moduly opravované stanice Lom. Postup je ale stejný i u modulů širé trati. Většinou se začíná od kraje a to narýsováním kde bude kolej ležet. Osu nemá moc smysl kreslit neboť se položením koleje ztratí a není vidět, takže je vhodnější narýsovat kraj pražcového roštu. Vychází se většinou z osy středové díry na modulu a od ní se podle použitého podloží nakreslí čáry v místě kraje podloží. Chce to dodržet kolmost proto jsem si pomohl úhelníkem a dřevěnou deskou.
Po narýsování jsem položil do místa kolej a v místě kde vycházejí kolejové pruty jsem si označil místa pro našroubování vrutů. Je vhodnější koupit asi mosazné ale jde to i běžnýma ocelovýma vrutama do dřeva. Než vrut zašroubuju tak si místa předvrtám. Já používám vruty prům. 2,5 o délce 20-25 mm záleží jaké zrovna mám. Takže předvrtávám vrtákem prům. 1,8 (prům. vrtáku odpovídá prům. středu šroubu) Vruty zašroubovávám tak aby když posunuju kolejí nad vruty, tak aby o vruty nebrnkali pruty kolejí a raděj ať je tam desetina mezera než aby vrut pak kolej zvedal.
Jelikož mám vruty ocelové tak musím použít ostřejší chemii. Jedná se o neutrální pájecí kapalinu. Nikde jinde pak tuhle kapalinu nepoužívám neboť obsahuje nějaké kyseliny a časem pak dochází k oxidaci a možnému rozpadu letovaného spoje. Kapalinu kápnu na hlavičku šroubu a tu pak pocínuji. Na mosazné šrouby by stačila jen kapalina s kalafunou která má označení F - 1. Tu pak používám na vše ostatní. Obě kapaliny jsou na obrázku.
Šrouby pocínuju a přebytečný cín strhnu po opětovném prohřátí bavlněnou hadrou. Nepoužívat umělé vlákna neboť by se mohla spéci. Levý šroub je už se strženým přebytečným cínem, pravý po pocínování. Cínuju tak, že v jednou rukou nahřívám z hora šroub a druhou přidávám na hlavičku a cín. Ono to občas zabublá když cín zateče do křížové drážky.
V místě kde bude kolej naletovaná na šrouby nebo kde se budou letovat vodiče je dobré očistit patu koleje pilníkem nebo smirkem neboť ne vždy jde na kolej snadno letovat. Třebas u tilligových brunýrovaných prutů je to téměř nutnost. Tam by spoj při použití jen kalafunové kapaliny F- 1 nemusel držet. Pomocí pájecí kapaliny F -1 pocínuju tedy místa kde budu letovat koleje na šrouby a kolej srovnám podle čar a zafixuju připínáčky. To je výhoda použitého korku neboť ve styroduru připínáček nedrží a třebas do překližky je problém jej zatlačit. Položená a srovnaná kolej s naletovanýma drátama (přibližně v polovině je vidět místo kde jsou dráty ke koleji přiletované). Letování drátú ukážu dál v článku.
Kolej při letování nechám kousek přečuhovat přes modul abych ji pak mohl zaříznout a zasmirkovat tak aby netrčela přes hranu a nemohlo dojit k jejímu utržení. Je to v celku zásadní věc alespoň u modulovky neboť když by kolej trčela, tak by při srovnávání dvou modulů mohlo dojít k zachycení trčící koleje sousedním modulem a mohla by se kolej urvat což nikdo nechce. Kolej by tuším i podle nějakého pravidla měla být schována (podbroušena) o nějakou hodnotu. Na kolej i šroub v místě letování nakapu kapalinu F-1 a opět obouručně s přidáváním cínu kolej naletuju na vruty.
Kolej prvně zaříznu žilpilkou a následně jemnějším smirkem (mám 120 hrubost ale není to úplně nutně přesná hrubost) kolej pomocí hranolku zasmirkuju tak aby byla kousek zkovaná a nečouhala přes modul. Kontroluju třebas šuplerou. Až jsem spokojen, tak ještě začistím a srazím hrany koleje jehlovým pilníkem aby neničila ostrá hrana kolečka vagonů a lokomotiv.
Teď to letovaní drátů. Je třeba prvně kolej a v mé ukázce i výhybku prvně na pokládku nachystat a rozmyslet si, kde chci dráty mít. Je víc než vhodné mít napájený opravdu každý kousek koleje, nespoléhat na spojky neboť pozdější oprava je daleko složitější než to zrovna udělat pořádně. Na kolej si navleču pruty a v místě kde chci mít dráty pražec buď vylomím nebo posunu spoj v podloží tak abych mel jeden vynechaný pražec. Jde to letovat i na tupo ale takhle je spoj pevnější. Nejsem počítač nýtů takže zbaběle používám vodivé i izolované spojky. Když vím co chci, tak si kolej položím do místa kde bude a zafixuju připínáčky. Zrovna na fotce to jsem je asi už vytáhl. Označím si místa kde budou dráty, a kde mě vychází táhlo pro přestavník. Značím obě osy a značím i na pruty neboť pak vím kde mám díry v podloží a kde má být drát.
Jako vodiče používám měděné licny o průřezu 1 až 1,5 mm záleží co koupím. Opět nedoporučuju používat dráty tvrdé ale ty spletené ohebné. Tvrdý drát může časem upadnout. Nedoporučuju požívat ani úplně tenké vodiče neboť přeci jen proud do lokomotivy může být dost velký a když by došlo třebas ke zkratu tak je ještě větší a tenké vodiče by proud nemuseli přenést a roztekli by se. Dráty prvně oholím cca 1 cm, pokapu kapalinou opět F -1 a pocínuju. Pak ohnu do pravého úhlu a ohyb pak zacvaknu na potřebnou délku tak aby mě vlezl do mezery mezi pražce kde jej budu letovat. U výhybky mám méně místa, tam dělám ohyb kratší.
Místa pro přiletování drátů na pruty očistím pilníkem a pomocí kapaliny pocínuju. Naletuju pak do míst vodiče. Je opět vhodné mít vodiče nějak barevně odlišené aby se v tom pak při zapojování člověk vyznal. Já používám na rozvod černý a červený vodič a na přepínanou srdcovku modrý vodič.
Na dalších obrázcích je vidět způsob značení míst kde vychází vodiče a táhlo výhybky na korku. Jsou vidět obě hrany prutů (jedna osa) a místo na prutu (druhá osa). V těch místech pak vrtám otvory pro dráty. Vřele doporučuju vrtat díry pro vodiče dost velké aby se s výhybkou nebo kolejí dalo kousek posunovat neboť vrták kousek uhne, člověk se dopustí nějaké nepřesnosti a pak se nedá kolej nebo výhybka přesně ustavit. Osobně vrtám vrtákem cca prům. 8 mm. Drážku pro táhlo vytvořím opět vrtákem a to že vyvrtám tři otvory vedle sebe a ty pak proklohním vrtákem aby se spojili do drážky.
Teď už do připravených děr nasunu kolej nebo v mém případě výhybku s naletovanými vodiči.
Pro dnešek stačí. Pokračování příště.
Cipísek.