Jak štěrkovat koleje

Ahoj kolegové a návštěvníci webu. Nevím jestli jsem ta pravá osoba na udělování rad ale napíšu pár poznatků ohledně štěrkování kolejí neboť jsem ze začátku bádal a hledal informace takže třebas to někomu pomůže. Prvně bych chtěl napsat že štěrkování není nic co by průměrný modelář nezvládl ale je potřeba pečlivosti a trpělivosti. Nářadí není potřeba taky nijak složité, používám jen ruce a malý kelímek kterým štěrk nabírám z krabičky. Na urovnání tvrdý a jemný štětec a pinzetu se šroubovákem na vyštouchání kamínků mezi jazyky a tam kde kamínky být nemají.

Štěrk používáme ručně osívaný. Vstupní surovinou je makadam který používají stavaři jako podklad pod dlažbu při rekonstrukcích chodníků a pod. Je potřeba využít situace když se někde objeví nějaká hromádka a dopředu si naosívat. Mám na to starší sítka z kuchyně. Štěrk se musí po naosívání ještě vymýt v kýblu s vodou od prachu a usušit. Nejlépe v létě na sluníčku nasypaný na kartony které z něj odsají vodu. V zimě hold v nějakých miskách na radiátoře.

Jelikož moduly štěrkuju každý zvlášť tak musím na hrany modulů šroubovat plastové zábrany. Buď přímo šroubem do středové díry modulu nebo třebas svěrkou když to nevychází.

Kamínky sypu mezi koleje přibližně do úrovně pražců. Raději méně než více neboť když je pak kamínků více, tak se špatně z prostoru mezi kolejemi vydělávají.

V levo koleje po zasypání a v pravo už částečně urovnaný štěrk štětcem.

Štěrk kolem výhybky. Štěrk je potřeba řádně vyčistit v místech kde se pohybují kola vagonů a lokomotiv a v prostoru kolem pohybujících se částí jazyků. Používám na to tvrdý štětec, pinzetu a malý šroubovák.

Vyčištěný prostor kolejí.

Po urovnání štěrkového lože prostříknu štěrk vodou s kapkou jaru. Lepidlo pak lépe zatéká mezi pražce. Nestříkám však prostor kolem výhybek neboť kde je voda s jarem tak tam lepidlo vzlíná i tam kde to není třeba a u výhybek to je nežádoucí. V levo je kolej prostříklá jarovou vodou v pravo suchý štěrk.

Štěrk prolívám modrým duvilaxem (dulux, herkules a pod.) ředěným destilovanou vodu v poměru 1:1. Destilovanou vodu používám kvůli tomu, že když zůstane tak voda nezasmrádne na rozdíl od použití běžné vody která začne zahnívat. Sice duvilax ma snahu po zaschnutí lesknout, ale pak štěrk ještě upravím a hlavně časem se materiál sám "napatinuje" takže zmatní. Rozhodně lepidlem nešetřete, neboť je potřeba aby lepidlo zateklo až na podklad a ne jen přilepilo kamínky k pražcům. Zalívám lože injekční stříkačkou bez jehly. Nedoporučuju nasávat do stříkačky lepidlo až nadoraz, neboť na konci stříkačky je nějaký doraz a když se pak začne tlačit lepidlo ze stříkačky ven, tak se ten píst o ten doraz umí zaseknout a po překonání dorazu pak lepidlo vystříkne neboť je potřeba použít větší síly. To samé se stane i když se stříkačka vystřikuje až do konce. 

Výhybky ručně nastavím do mezi polohy aby se nimi dalo hýbat a kontrolovat jestli se někde něco nestalo.

Pár fotek ještě mokrého lože.

Vyzkoušel jsem dva druhy štěrku. Smyslem je, že vlastní koleje nádraží jsou starý štěrk a koleje vlečky jsou už nový. Jsem zvědav jak to bude vypadat neboť rozdíl je moc velký ale už není cesta zpět.

I když se člověk snaží jak může, tak se i tak podaří že se dostane lepidlo tam kde nemá. Dá se pomoci kousky papíru do tiskárny kterým se odsaje lepidlo kde být nemá. Je na to dost času ale je potřeba to udělat než lepidlo začne tvrdnout protože pak už s jazyky bude problém. I když se vše odsaje a lepidlo už do papírku nejde, tak raději vše kontroluju a hýbu s jazyky v průběhu tvrdnutí.

Jak je lepidlo suché, standartně do druhého dne, tak je hotové první hrubé štěrkování a nastává fáze dva. Doplnění jemného štěrku, hlíny a doladění co se mě nelíbí.

Jelikož budu tento jemný štěrk a hlínu prostříkávat tak chráním alespoň částečně koleje nařezanou maskovací páskou. Nevím jestli je to k něčemu, ale subjektivně mě připadá že lepidlo není pak na hlavách kolejí.

Je vidět že duvilax štěrku nic neudělal a je rozhodně pevný jak beton neboť dostat ho dolů je pak problém. Dá se to však prolétím prostoru vodou čímž se duvilax uvolní a dá se štěrk vyrýpat ven.

Zasypané lože jemným štěrkem a přesátou hlínou.

Druhou vrstvu štěrku zastříkávám sportakrylem MAT ředěným 1:1 destilovanou vodou mechanickým rozprašovačem. Dá se sehnat u kadeřnic, které v nich mají nějaké přípravky. Prvně to chce jen poprášit z větší dálky neboť by se mohlo stát že proud laku může jemný štěrk posunout. Až je štěrk s hlínou navlhlý tak už zastříkávám do běla. Jen kolem výhybek opět pozor, tam prostor chráním plastovou destičkou.

Po prostříkání ihned sundám lepící pásku z hlav kolejí a setřu hlavy hadrou do sucha.

Zastíkávat se dá lecos i hlína mezi panely.

Po zaschnutí je štěrkování hodové. Dá se vše ještě dolaďovat opětovným dosypáváním a zastříkáváním až do spokojenosti.

Snad tohle někomu pomůže a nebude se trápit a bát se že něco zničí. Hlavně s lepidlem opatrně a vše pohyblivé kontrolovat v průběhu obou kroků lepení.

Cipísek.